PhD, bergen, wildlife park etc :) - Reisverslag uit Sydney, Australië van Mariette Berg - WaarBenJij.nu PhD, bergen, wildlife park etc :) - Reisverslag uit Sydney, Australië van Mariette Berg - WaarBenJij.nu

PhD, bergen, wildlife park etc :)

Door: Mariette

Blijf op de hoogte en volg Mariette

30 Maart 2009 | Australië, Sydney

Hi iedereen!

Hier eindelijk weer een update vanuit Australië! Tijdje geleden dat ik wat heb geschreven daarom zal ik bij deze update ook meteen de foto’s toevoegen!
De rust is redelijk terug gekeerd in Australië na een paar natuurrampen. De bosbranden, cyclonen en overstromingen zijn voorlopig over. Helaas is er een paar week geleden door slecht weer (staart van een cycloon) een olie schip op de klippen gelopen net boven Brisbane. Dit schip heeft behoorlijk wat olie gelekt. Ze zijn nog steeds bezig me de schoonmaak van de stranden. Op een aantal stranden zijn ook zeeschildpad nesten en de kleine schildpadjes komen rond deze tijd uit het ei. Dus veel mensen op de been die helpen met het verplaatsen van de dieren en het schoonmaken van dieren die in de olie terecht zijn gekomen.
Het weer in de Gold Coast is op het moment regenachtig. We hebben nog wel een goede temperatuur van 25-30 graden maar de winter komt eraan en dan kan het 16 graden zijn. Dat is voor een Australiër hier in de Gold Coast koud!

Ik ben de afgelopen weken vaak naar de universiteit van Queensland (UQ) geweest om verschillende mensen te ontmoeten. Voordat ik weg ging naar Australië was ik druk bezig een paardenvoeding PhD project op te zetten met Dr Rafat Al Jassim. In de eerste week van mij verblijf in Toowoomba was al het snel duidelijk dat Rafat nog niet veel had gedaan aan het werven van sponsoring voor mijn project. Doordat Rafat nog geen sponsoring voor het project heeft is mijn aanvraag voor een living allowance scholarship en een tuition award ook stil komen te liggen. Het hoofd van de school van Animal Studies wil eerst dat Rafat voor de gehele duur van het project gelden heeft. Dat betekent dus dat voor 3 jaar financiering moet worden gegarandeerd voordat het hoofd van de school van Animal Studies mij kan nomineren voor een scholarship en een school geld beurs. Dat klinkt ook erg logisch en ik zelf wil ook zekerheid dat er voor 3 jaar gelden zijn en niet dat je halverwege moet stoppen wegens geld gebrek.
Rafat heeft in die week kontact gelegd met een voederbedrijf in Gatton. Het bedrijf was redelijk geïnteresseerd. We moesten met een voorstel komen en een budget schatting en naar het hoofd van het bedrijf sturen. Ik had geen hoge verwachtingen omdat de economie ook hier de klappen voelt. Het financieren van onderzoek is op dit moment niet een hoge prioriteit.

In afwachting van de reactie van het voederbedrijf heb ik actie ondernomen om te kijken naar andere mogelijke PhD projecten in de richting van diervoeding en microbiologie. Ik had een afspraak gemaakt met Dr. Dennis Poppi. Dennis was vorig jaar op uitwisseling in Wageningen en via Prof Martin Verstegen had ik het advies gekregen om eens met hem te praten als ik vast kom te zitten. Dat heb ik dus gedaan en met succes. Dennis kon me direct in contact kunnen brengen met aantal andere contacten die mogelijk binnenkort een project starten op gebied van diervoeding en microbiologie. Zowel Dennis als ik hadden e-mails gestuurd naar deze contacten en dit resulteerde in 3 afspraken. Mijn eerste afspraak was met Dr Darren Trott hij heeft samen met Prof Chris Pollitt onderzoek gedaan naar hoefbevangenheid in paarden. Specifiek gericht op microbiologie en ontstaan van hoefbevangenheid. Hij heeft PhD studenten begeleid in dat onderzoeksgebied. Hij kon me alleen meer duidelijkheid geven over de stand van zaken op gebied van paardenonderzoek binnen UQ. Hij vertelde dat het op dit moment erg lastig is grote gelden te werven voor paardenvoeding en microbiologisch onderzoek. Ze hebben op dit moment twee aanvragen opgestuurd voor een post-doc positie en een PhD positie. Maar ze weten pas aan eind van het jaar of het succesvol is. Het is gewoon erg lastig om paarden onderzoek gefinancierd te krijgen. Het gaf mij al meteen meer duidelijkheid en tevens was het een mooie gelegenheid om wat meer te praten over paardenvoeding en hoefbevangenheid. Hij had mogelijk wel een project met voeding en microbiologie in koala’s maar ook hier zijn gelden voor aangevraagd en is het afwachten.
Mijn tweede afspraak was met het hoofd van Nutition and Food Science en Dr Barbara Williams. Barbara heeft een tijdje in Wageningen gewerkt en ik heb haar ook in Nederland ontmoet. Nu werkt en woont ze weer in Australië. Met hun heb ik een gesprek gehad over de mogelijk om een project in humane voeding en microbiologie te doen.
Derde afspraak was met Dr Athol Klieve en Diane Ouwekerk beide werkzaam voor UQ maar bevinden zich in het Dieronderzoek instituut van de overheid. Onderzoeksinstituut is vlakbij de universiteit. Te vergelijken met het CVI waar ik heb gewerkt in Lelystad.
Hun project is al beschreven en wordt gefinancierd door de overheid en het scholarship wordt gesponsord door de meat & live stock ass. Dit project zal onderzoek doen naar specifieke micro-organismen die betrokken zijn bij het verwijderen van methaan in anaerobe omstandigheden. Veel werk zal high tech biotechnologie zijn met veel moleculaire technieken.

Na de gesprekken heb ik contact gezocht met Rafat om te informeren of hij al bericht had ontvangen van het voederbedrijf. Helaas geen succes (wat ik al had ingeschat). Ik had tegen Rafat gezegd dat voor mij laatste kans is en dan ga ik opzoek naar iets anders. Kan niet eeuwen blijven wachten tot er geld komt voor paardenvoeding onderzoek. Moet ook eerlijk zeggen had beetje gehad met de mentaliteit van Rafat. Niet alleen ik maar ook Kate, een PhD studente van Rafat die ongeveer een jaar gelden was begonnen met haar PhD paardenvoeding en microbiologie project ondervind moeite om financiering te krijgen voor haar project. Zij heeft nu haar project wegens geldgebrek moeten onderbreken, ook wegens persoonlijke omstandigheden. Maar een groot deel is te wijten aan feit dat Rafat geen financiering voor haar heeft om high tech analyses te doen en de begeleiding is voor haar niet voldoende geweest om echt veel gedaan te krijgen in dat jaar. Ze heeft nu tot oktober om een keus te maken om of door te gaan of te stoppen. Ze wil nu kijken of ze het project in Master kan vormen. Maar waarschijnlijk wordt dat lastig wegens haar scholarship. Tevens is nog maar de vraag of Rafat geld voor haar kan vinden. Hij heeft geen succes tot nu toe en zowel Kate als ik vragen ons echt af of hij zich wel echt inzet voor ons beiden. Dus alles opgeteld heb geen vertrouwen meer in paardenproject en ik wil voor mezelf een onderzoek waarin ik meer moleculaire high tech analyses kan doen zodat ik ook echt iets leer!

In tussentijd ben ik erg geïnteresseerd geraakt in het methaan project en heb er daarom voor gekozen om voor dat project te gaan! Ik heb de mogelijkheid om interessante in vitro analyses te doen en meer moleculaire technieken te leren. Dat is wat ik in mijn paardenproject wilde hebben! Helaas geen paarden als model, maar zeker een super interessant onderwerp met maatschappelijke impact! Athol en Diane zijn blij om me in team te hebben en als alles goed gaat kan ik per 1 juni beginnen. Er zijn aantal zaken die nog moeten worden geregeld. MLA moet goedkeuring geven om een internationale student te sponsoren en er moet met het hoofd van de school van animal studies een schoolgeld beurs worden aangevraagd. Helaas is het voor een internationale student erg duur om aan Australische universiteit te studeren. Dat is hoe universiteiten hun geld verdienen :) Maar Athol zal komende twee weken werk ervan maken om met hoofd hiernaar te kijken. Het project met humane voeding staat ook nog steeds open voor mij. Dus mocht niet slagen ben ik welkom om in humane voeding project te starten. Ik hoop jullie dus binnenkort meer duidelijkheid te kunnen geven! Naast schoolgeld en goedkeuring van MLA moet mijn visum worden geregeld. Ik ben op dit moment samen met Nick daar druk mee bezig om alle documenten binnen te krijgen zodat ik mijn visum aanvraag kan indienen. Hopelijk kunnen we dit volgende maand doen.

Nou zijn jullie up to date wat betreft mijn PhD avonturen..het lijkt dichterbij te komen.
Naast al het PhD gedoe ben ik nog steeds bezig met mijn wildlife park vrijwilliger cursus. Deze is bijna afgerond. Ik heb examen en presentatie achter de rug en heb nu 4 weken een inwerk periode. Vind nog steeds erg leuk! Ik heb 18 april mijn afstudeerdag met de andere cursisten, dan krijg ik ook mijn Steve Irwin outfit! ;-)
Verder help ik twee dagen in de week paardrijden voor gehandicapten op ponyclub hier in de buurt. Ik rij nu aantal paarden om ze in conditie te houden of wat meer dressuur bij te brengen. Ik geef ook les aan aantal vrijwilligers en dat is erg leuk. Helaas kan ik nog niet officieel werken maar ik heb zeker veel mogelijkheden om dressuur instructrice part time naast te gaan doen. Mensen zijn super enthousiast en willen graag meer leren. Als mijn visum geregeld is zal dus ook kijken naar cursus zodat ik mijn certificaat haal en verzekerd ben.

Afgelopen weekenden zijn Nick en ik de bergen ingetrokken voor aantal bergwandelingen. Erg mooie uitzichten! Ik heb aantal foto’s in album geplaatst.
Nick en ik zijn ook een weekend naar Melbourne geweest waar we zijn familie hebben opgezocht. We zijn ook weer naar zijn tante, oom en nichtjes geweest die een boerderij hebben met 124 hec land! Ze hebben twee paarden en wat koeien. Ik moest natuurlijk paard rijden en werd ook meegenomen naar hun dressuur instructrice en moest haar paard ook rijden en mijn mening geven haha…
In gebied waar ze wonen waren ook de bosbranden en gelukkig hebben ze het overleefd, op 2 km afstand is de brand voorbij gekomen. Ze waren op tijd weg met hun dieren. Tot 3 keer toe zijn ze gevlucht. We hebben het getroffen gebied bezocht en het was erg raar om te zien! Ik heb een aantal foto’s van gemaakt! Na 2 weken is het gras alweer groen en eucalyptus bomen begonnen ook alweer groene bladeren te vormen.
Afgelopen weekend hadden we een trouwerij van vrienden van Nick. De receptie was in een restaurant met uitzicht op zee en rivier erg mooi.
Geloof dat ik nu wel aardig heb geüpdatet.
Janine komt in mei naar Australië ons bezoeken en ik kijk er erg naar uit! Ik zal haar zeker de Gold Coast en bergen laten zien en mogelijk kan ze wat surf lessen krijgen ;-)?? Nou tot volgende bericht!

Liefs
Mariette

http://www.mijnalbum.nl/Album=X7DTOTO4

  • 30 Maart 2009 - 11:36

    Adriana:

    Jeetje je bent met veel bezig!

    Na je foto's kan ik maar 1 ding zeggen! Ik ben jaloers op je gebruinde huid lol!!!!

    Kom snel eens op Hyves ofzo en dan wel terug praten haha!

    Liefs

  • 30 Maart 2009 - 15:31

    Adriaan En Reni:

    Wat een verslag Mariette, en wat een geregel allemaal, ho[pelijk pakt het goed uit voor jou.
    We zijn erg benieuwd naar je Steve Irvin outvit, er worden vast wel foto,s van gemaakt, niet?
    groetjes A+R

  • 31 Maart 2009 - 05:08

    Lou:

    Hey meid...Ik mis je onwijs! Zo te horen kom je voorlopig niet terug naar NL :). Apetrots ben ik ook dat je nog steeds zo vol entousiastme bezig bent om je droom te verwezelijken, het gaat zeker de goede kan op en je onuitputtelijke inzet gaat je zeker belonen. Geef een dikke knuffel aan Nick. Over twee weken ben ik weer terug in NL en kan ik skypen, want de internetverbinding hier is echt waardeloos. We moeten echt even babbelen hoor!!!
    XXX

  • 31 Maart 2009 - 23:40

    Janine:

    he marietteke.
    jaja eindelijk eens naar Ozzi... ik kijk er erg naar uit... enne surfen? kweet niet hoor... denk dat het water een beetje koud aan het worden is haha... cheers

  • 01 April 2009 - 05:47

    Anna :

    Haaai lieverd,

    Yeeh, wat een ondernemingen allemaal. Ik vind het super goed dat je de boel met Rafat laat voor wat het is en je eigen pad trekt en op zoek bent gegaan naar andere mogelijkheden :) Go Marjet!! Blijven wachten, is inmiddels geen optie meer. Geniet ondertussen van de leuke dingen die je doet in de wildlife park en het vrijwilligerswerk met de paarden ;) Doe Nick de groetjes en houd je taai! BTW, die olielek was hier in nl ook op het nieuws, moest toen aan je denken. Hoop dat het gauw weer een beetje schoon is daar.
    Succes met alles!

    Liefs en knuffels,
    Anna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariette

Its all about the journey, there is no destination! Just smile and wave!!

Actief sinds 23 Jan. 2009
Verslag gelezen: 510
Totaal aantal bezoekers 11612

Voorgaande reizen:

25 Januari 2009 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: