Bosbranden, overstromingen en wildlife - Reisverslag uit Sydney, Australië van Mariette Berg - WaarBenJij.nu Bosbranden, overstromingen en wildlife - Reisverslag uit Sydney, Australië van Mariette Berg - WaarBenJij.nu

Bosbranden, overstromingen en wildlife

Door: Mariette

Blijf op de hoogte en volg Mariette

18 Februari 2009 | Australië, Sydney

Hi iedereen!

Hier een berichtje vanuit Australië. Jullie hebben vast veel nieuws gekregen over de bosbranden en overstromingen in Australië. De bosbranden zijn in het zuiden van Australië in de staat Victoria, in de buurt van Melbourne. Door het warme droge weer en harde wind is het onmogelijk de branden te controleren. Hierdoor is het de grootste bosbrand in de Australische geschiedenis geworden. Een foto van een brandweer man die een koala water geeft is de wereld overgegaan en veel geld van over de hele wereld wordt gedoneerd aan Australië om de mensen en dieren te helpen in de getroffen gebieden. Op dit moment zijn 201 mensen overleden aan de gevolgen van de bosbranden.

In noorden van Australië (noord Queensland) en noorden van de staat New South Wales zijn overstromingen door hevige regenval. In het noorden is de zomertijd ook een natte tijd dus veel regen is te verwachten. Op dit moment dus veel nieuws hier over de natuurrampen in Australië. Ik zit er tussen in, want de Gold Coast ligt net ten zuiden van Brisbane en hier is het warm weer met af en toe regen. Dus ik zit op dit moment veilig. Maar de natuur is genadeloos hier en een ramp kan zomaar ontstaan met alle weersomstandigheden hier en oceaanstromingen.

Ik ben nu aantal weekjes alweer in Australië en laatste twee weken ben ik met Nick samen in de Gold Coast. We wonen in het voorste gedeelte van zijn kantoor. Ik ben laatste twee weken bezig geweest met research naar bedrijven waar ik kan werken. Ik heb een veevoederbedrijf benaderd in Brisbane die ook paardenvoer produceren en verkopen. Ik heb daar vorige week een open sollicitatie gesprek gehad. Het is een interessant bedrijf wat paardenvoeders, koeienvoer en kunstmest produceert op organische basis. Ik had een goed gesprek en er zijn mogelijkheden voor een full positie, maar door negatieve cash flow hebben ze nu geen mogelijkheid mij full time aan te nemen. Hij heeft wel een aanbod gedaan om eigen distributie lijn voor Nederland en Duitsland op te zetten maar dit is allemaal te bezien. Ik heb nog een gesprek met hem daarover om meer in detail te gaan over mijn positie en financiering..immers er is een negatieve cash flow. Dus het is mogelijk een leuk idee maar heeft geen goede financiële onderbouwing voor mij. Maar om contacten warm te houden ga ik toch nog samen met Nick heen en ff aan tand voelen hoe hij het in praktijk ziet werken.

Verder heb ik contact met de universiteit over de gang van zaken van mijn PhD aanbod. We hebben een mogelijke sponsor voor het project en volgende week zal er een meeting zijn met mij, mijn supervisor en het veevoederbedrijf over mogelijke financiering. Ik ben benieuwd. Want ik heb zelf besloten dat op kort termijn een oplossing moet komen of een duidelijkheid dat het project mogelijk is of niet. Ik heb namelijk sponsors nodig om het project te starten en dan pas kan ik het internationale scholarship ontvangen. Dus positief dat ze het wel willen geven aan mij, maar jammer dat Rafat mijn supervisor niet genoeg heeft gedaan aan sponsor geld vinden voor het project. Dus gaat allemaal erg stug en beweging is erg moeilijk. Ik heb vrijdag een etentje met Kate de PhD student van Rafat die momenteel haar PhD project on hold heeft om echt goed te bezien wat ze wil. Haar eerste jaar in PhD is erg moeizaam verlopen ook door persoonlijke omstandigheden maar ook door weinige begeleiding van de campus in Gatton. Ik hoor het fijne vrijdag. Rafat heeft al het een en ander van zijn kant verteld over het progres van Kate maar ik beleef zelf ook de moeizaamheid hoe alles gaat met Rafat en de hele organisatie dat ik graag Kates verhaal ook graag hoor. Ik moet dus echt financieel goed ondersteund worden wil ik echt met deze PhD doorgaan. Zoals ik al aangaf ik wil op kort termijn een beslissing nemen. Het is ook om voor mij zelf verder te gaan. Want ik zit nu in een wachtpositie en kan niet echt opzoek gaan naar full time werk. Tevens moet ik ook duidelijkheid krijgen ivm welk visa ik zo meteen moet aanvragen. Voor de PhD en full time werk heb ik twee verschillende visa nodig en wil graag beginnen met een aanvraag zodat ik hier met Nick in Australië kan blijven.

Naast mijn universiteit contacten en zoeken naar mogelijke bedrijven ben ik begonnen met een training om vrijwilliger te worden in een wildlife park hier in de Gold Coast. Het park heet Currumbin Wildlife Sauctuary (http://www.currumbin-sanctuary.org.au) en is een non-profit organisatie die dieren voor educatie houden en ze hebben een ziekenhuis voor gewonde inheemse dieren. Kijk maar eens op de site. Vandaag begon de training en deze duurt 5 weken. Je moet verschillende in’s en out’s weten over het park, dieren en activiteiten die plaats vinden in het park. Ik zit een klasje met aantal andere mensen en na 5 weken gaan we mee lopen met vrijwilliger en als dat goed gaat ga je verder alleen. Om vrijwilliger te blijven en gratis toegang en allerlei andere voordelen te ontvangen van het park moet je per week 4,5 uur in het park helpen dat is een dagdeel (shift). Je kan helpen met shows, presentaties, mensen in park helpen etc. Ik kan dus als vrijwilliger er altijd dan gratis in en als ik bepaald aantal uur heb geholpen krijg ik gratis kaarten om weg te geven. Zijn nog aantal andere voordelen voor ons, maar het is dus vrijwillige basis. Ik vond eerste training dag erg leuk en heb iedere woensdag weer een training dag. In tussentijd moeten we opdrachten doen en hebben we een test iedere week. Eind van 5 weken een examen. Ik ga dus komende weken enkele uren naar park om alle shows te bezoeken en presentaties en natuurlijk park te leren kennen, waar alle dieren en activiteiten zijn. Maandag ga ik aantal uur met een meid die ook de training doet en vlakbij mij woont samen het park in om wat opdrachten te doen. Ik vind erg leuk en leer nu veel over Australische dieren. Verder heb ik mijn CV achtergelaten voor werk mogelijkheden in park voor voeding en ziekenhuisopvang.

Ik ben dus goed bezig. Ik hoop meer informatie te hebben over PhD in paar week en zal dan zeker jullie updaten over mijn beslissing. Ik zal natuurlijk meer vertellen over mijn wildlife park training!

Tot het volgende bericht!

Liefs
Mariette

  • 18 Februari 2009 - 10:07

    Adriana:

    Wat gaaf allemaal!

    En heel goed te lezen dat je redelijk veilig zit!

    Succes met de training!

    Liefs!

  • 18 Februari 2009 - 12:52

    Ivanilda:

    Lieve Mariette Hoe Gaat het met jou Alles goed weel leuk om te lezen hoe allemaal! sneller gat met vrjwilliger en de park werken weel goed voor je training! succes met alles verder.liefs groete van mama en kus

  • 18 Februari 2009 - 13:06

    Adriaan En Reni:

    Jij bent echt supergoed bezig Mariette en wat leuk dat het zo goed met Nick en jou gaat, heel Australie wordt er zeker een stuk gezelliger door.
    Veel succes verder met je studie en je werk. Dat vrijwilligerswerk past precies bij je studie, ideaal lijkt mij.
    Gelukkig zit je ver van alle narigheid, dat is een hele geruststelling.
    Door Ivanilda waren we al op de hoogte gehouden, want als je ervan hoort denkt iedereen direct aan jou natuurlijk,
    Liefs en groetjes
    Adriaan en Reni

    PS Heb je al gehoord hoe fanatiek je moeder en ik aan het sporten zijn?

  • 18 Februari 2009 - 13:15

    Mariet En Martin :

    dag Mariette
    Heel leuk om je ervaringen te te lezen
    Je hebt een zeer directe en heel informatieve manier van schrijven
    Lieve Groeten
    M&M

  • 18 Februari 2009 - 15:33

    Mirjam:

    Lieve Mariette,

    Fijn om te horen dat alles zo goed gaat met je!!!En je bent goed bezig met alles. Dat vrijwillegers werk lijkt me helemaal geweldig. En hopelijk kom je daar ook weer genoeg connecties tegen. Fijn om te horen dat het goed gaat tussen jou en Nick (dat neem ik tenminste aan omdat je nu bij hem woont). Nou, suecces met de trainingen in het park en succes met alle andere dingen waar je mee bezig bent. Groetjes aan Nick en ik hoor snel hoe het verder gaat en wat je hebt besloten.

    Liefs Mirjam

  • 18 Februari 2009 - 16:05

    Jannie:

    Hey Mariëtte,

    Fijn om weer wat van je te horen en dat je veilig zit.( nou ja zit....) zo te lezen heb je het behoorlijk druk maar je begrijpt me wel hé.
    Wat weer een mooi verhaal Mariëtte, heel indrukwekkend.
    Een boek schrijven over je ervaringen in Australie is dat misschien ook een idee? Je doet dit zo prachtig!!!!

    Succes met waar je mee bezig bent en we horen weer.

    Liefs Jannie,
    Ps wat een lief mailtje van de week.

  • 18 Februari 2009 - 18:06

    Janine:

    he mariette,
    haha als ik dus problemen heb met een kangeroe kan ik jou dus bellen, aangezien jij de expert bent in 5 weken tijd :) lol.. have fun, laat me weten hoe je gesprek is verlopen mbt de PhD .. cheers

  • 22 Februari 2009 - 06:49

    Anna :

    Haaai lieverd!!
    Ja het is allemaal hier op het nieuws geweest, echt vreslijk die bosbranden en dan te bedenken dat er mensen zijn geweest die het hebben aangesticht!
    Zo te lezen, ben je inderdaad goed bezig. Wat betreft je PhD, heel verstandig om naar Kate te luisteren want hiermee kun je alvast een beetje toekomstig hoofdpijn voorkomen. En de wildlife park!! wat een briljant idee, harstikke leuk! Zo blijf je aan de slag en leer je nieuwe dingen terwijl ondertussen je andere dingen doorlopen! Ik ben heel benieuwd naar welke dieren je straks onder je hoede zal nemen ;) Houd ons op de hoogte! Groetjes aan Nick en tot snel!
    Knuffels xxxx,
    Anna

  • 01 Maart 2009 - 10:05

    Lou:

    Hi girl,

    lekker bezig! Echt helemaal your thing tussen de beestjes. ben net terug van een trip met Pascal en ook het duikbrevet gehaald...Amanda ook dus als we je komen opzoeken dan weet je wat er staat te gebeuren haha. We zijn alvast aan het voorbereiden...zet 'm op!
    xxx

  • 26 Maart 2009 - 10:29

    Alida P.B.:

    Dag Mariette,
    ben erg benieuwd hoe het met je gaat en wat je nu doet.
    Hier alles goed, het voorjaar in zicht en oma geworden.
    Liefs van mij.Alida

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariette

Its all about the journey, there is no destination! Just smile and wave!!

Actief sinds 23 Jan. 2009
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 11604

Voorgaande reizen:

25 Januari 2009 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: