Update Australie - Reisverslag uit Palm Beach, Australië van Mariette Berg - WaarBenJij.nu Update Australie - Reisverslag uit Palm Beach, Australië van Mariette Berg - WaarBenJij.nu

Update Australie

Door: Mariette

Blijf op de hoogte en volg Mariette

12 Februari 2011 | Australië, Palm Beach

Hi iedereen,

Hier weer een update uit Australie. Laatste update ging over de overstromingen in Queensland. Sinds de overstromingen hebben we alweer een nieuwe ramp gehad; Cyclone Yasi! Deze cyclone onwikkelde zich vlakbij de eilanden van Fiji en zette koers richting noorden van Australie. Het groeide naar een catergorie 5 cyclone met windsnelheden over 300km per uur. Het hart van de cyclone heeft plaatsen Mission Beach en Tally geraakt en daar is ook de meeste schade. Tally is zo’n beetje een spookstad geworden met meeste huizen en bomen plat. Alle bladeren van de bomen zijn weg en het lijkt net of er brand is geweest alles is bruin. Queensland heeft dus behoorlijke schade opgelopen in de eerste twee maanden van het jaar! Nu is de Australische overheid druk bezig met hoe ze alles weer kunnen opbouwen. Hoewel de overstromingen oud nieuws is bijna, nog steeds is er behoorlijke schade te zien in vele plaatsen tussen Toowoomba en Brisbane.
Hier in de Gold Coast hebben we alleen wat regen gehad maar we zijn beide rampen ontsprongen. Het is erg raar om allemaal zo op het nieuws te volgen en via vrienden en kennissen directe verhalen te horen over de rampen. In het noorden van Queensland heb behoorlijk wat contacten ivm met mijn dressuur clinics die ik daar geef. Ik heb een nieuwe dressuur clinic gepland in Maart 5-8. Ik ben erg benieuwd wat ik zal zien.
Wij hebben dus gewoon leven gehad in die tijd en ben druk geweest met paarden trainen en voorbereiden voor wedstrijden. Ik moest een paard voor het eerst weer uitbrengen op wedstrijd en dat was een leuke ervaring om weer op het wedstrijd terrein te zijn.. Maar nu dus in Australie met de test in Engels.. Haha gelukkig zijn de letters het zelfde ;) Het paard is een re-train project en de merrie is erg slecht behandeld door een vorige trainer. Ze wilde niets meer en over de laatste 6 maanden heb ik haar weer in werk gekregen met plezier. Ze blijft een beetje hand vol omdat ze erg schikachtig paard is maar ze heeft een 4de plaats weten te behalen in de eerste test met 65% (dat is hier in Australie 3 winstpunten). Dus de eigenaar was erg blij. Het was haar 4de test in totaal en eerste weer sinds 2 jaar. Dus was even geleden. De volgende wedstrijd met dit paard is in twee weken.
Naast dit project heb ik behoorlijk druk gehad met lesgeven. Het is nu even rustig omdat een paar van mijn klanten weer naar de Universiteit moeten en dan nemen ze hun paarden weer mee. Ik zal daar dan op een maand basis clinics gaan geven.
Ik ben ook druk geweest met schrijven van artikelen voor magazines en ik heb een maand geleden mijn manuscript peer-review feedback terug gekregen van het NZ Veterinary Journal. Goed nieuws! Mijn manuscript is geaccepteerd! Maar ik moet major revision doen! Dus ben druk met de veranderingen bezig wat niet echt makkelijk is als al je supervisors in NZ zitten. Ik heb veel werk kunnen doen met collega diervoeding specialist die een eigen consultancy heeft in Gold Coast en voor bedrijf werk waar ik ook regelematig contact mee heb. Hij heeft me beetje opweg kunnen helpen met wat nieuwe ideeen en volgende week zal ik met een statistician gaan werken om dat gedeelte goed te krijgen. Ik heb nog 2 maanden om het te verbeteren en dan moet ik het weer inleveren. Dus dat neemt behoorlijk wat van mijn tijd komende weken.
Ander nieuws dat ik heb gekregen is dat ik mijn permanente visum kan aanvragen. Ik moet paar formulieren en gevenens updaten en dan krijg ik hopelijk in komende maanden bericht dat ik permanent resident ben van Australie! Ik zal het volgende week opsturen een hoop dat ik snel bericht krijg! Dit heb ik nodig om in aanmerking te komen voor domestic scholarship bij universiteiten. Nu met mijn tijdelijke residentship moet ik via Internationale weg scholarships aanvragen en internationale student schoolgelden betalen en die zijn belachelijk hoog. Ik heb dat al eens eerder uitgelegd in een van mijn updates en mijn never-ending PhD story! :)
Tevens met een permanent residentship heb ik meer overheids steun.. net als een citenzen maar ik alleen niet stemmen voor Australie. Ik geloof na 5 jaar kan ik citzenship aanvragen hier.
De publicatie en visum zijn beide nodig om scholaship aan te vragen bij de universiteit van New England. Ik heb goed contact met de animal science groep en ze willen graag dat ik daar kom om een phD te doen in paardenvoeding. Dit omdat ze per 2012 gaan beginnen met een module equine science. Ze hopen uiteindelijk volledige studie te kunnen maken. Het is dus een mooie mogelijkheid om daar een pHd te doen en ook actief met lesgeven en module ontwikkeling bezig te zijn. In maart hoop ik aavraag formulier op te sturen en dan is even afwachten. In tussentijd gaan we gewoon verder met het bedrijfje.
Momenteel bestaat mijn voedingswerk voornamelijk uit artikelen maken en grasland en land management voor paarden eigenaren. Nick begeleid de meeste projecten omdat hij het design doet en ik geeft advies over grasssoorten en management van paarden. Ik consult nog steeds voor het supplement bedrijf dat probeerd uit te bereiden. Dus ik verveel me niet :) tevens ben ik gevraagd om te gaan lesgeven bij het Permaculture Research Institute over diervoeding en houderij. Het zal alleen een week zijn wanneer mensen voor een internship komen van 10 weken. Mensen kunnen dan verschillende modules kiezen. Ze zijn nu verschillende nieuwe modules aan bedenken en ze willen eerst kijken welke gevraagd worden. Dus als er interesse is zal ik de module opzetten en 1 week lesgeven in elk van de interneships. Ze hebben 3 internships per jaar. Nick is al modules aan het opzetten voor permaculture en landscaping en permaculture business. Dus Nick zal eind van het jaar al mogelijk zijn eerste module runnen. Momenteel doet hij veel consulting werk voor Global Land Repair in Canberra en heeft verschillende grote en kleine permaculture projecten lopen waarvan meeste in het zuiden zijn. Mogelijk dat we dus als alles samenkomt meer naar het zuiden verhuizen want daar is erg grote vraag naar werk dat we doen en universiteit is ook meer richting het zuiden (6 uur van Sydney). Tevens alle grote paarden events zijn in Sydney en Melbourne :) Ik zal jullie op hoogte houden van de ontwikkelingen! Tot volgende bericht!

Liefs
Mariette

• 12 Februari 2011 - 08:14

Nicole:

Jullie zitten zeker niet stil samen. Heel veel succes!

• 12 Februari 2011 - 16:41

Eveline:

Fantastisch al die perspectieven! Dat geeft veel energie. Ik ben er van overtuigd dat jullie er iets moois van maken samen.

• 20 Februari 2011 - 17:50

Jannie:

Heey Mariette,

Wat weer een mooi verhaal... zo te lezen ben je druk bezig en verveel ji je daar niet,dat is ook niet de bedoeling... dacht ik zo.
    Fijn om te horen en te lezen dat je het er naar de zin hebt.
    Henk vd Berg komt morgen hier eten.
    Henk&Jannie zijn net een weekje met vrienden naar Turkije geweest.Super!
    Mooi land hoor! Samantha heeft zondag 27 februari weer een wedstrijd in Winschoten.
    Met Brenda &Wesley gaat het ook goed,Brenda heeft nu donker haar een héél ander koppie hoor! GP loopt nu 1 dag in de week stage in Leens ( insectenwereld).
    het loopt hier weer naar de lente toe...kan niet wachten!

Groetjes aan Nick,
    Liefs en een dikke knuffel,
    Jannie

• 08 Maart 2011 - 20:27

Adriaan En Reni:

Lieve Mariette,
    gezellig altijd die verslagen van jou, volgens mij kun je langzamerhand een boek schrijven over je leven en werken in Australie.
    Je pa vertelde dat je in mei naar nederland komt, zien we jou misschien in levende lijve,

tot ziens en groetjes aan Nick

Adriaan en Reni