Waternoods Ramp-Overstromingen Queensland - Reisverslag uit Palm Beach, Australië van Mariette Berg - WaarBenJij.nu Waternoods Ramp-Overstromingen Queensland - Reisverslag uit Palm Beach, Australië van Mariette Berg - WaarBenJij.nu

Waternoods Ramp-Overstromingen Queensland

Door: Mariette

Blijf op de hoogte en volg Mariette

13 Januari 2011 | Australië, Palm Beach

Hier een update over de overstromingen in Queensland want vele sturen berichtjes en vragen of ik ook getroffen ben. Zo als vele hebben kunnen zien op het nieuws wordt de staat waar ik in woon geteisterd door overstromingen sinds kerstmis. Meer dan 60% van Queensland is onderwater. Om even een beeld te geven hoeveel land onder water ligt: Queensland is 41x groter dan Nederland, dus je kan wel uitrekenen hoe vaak Nederland onder water staat in vergelijking!
De overstromingen begonnen rond kerstmis in Centraal Queensland rond de stad Rockhampton. Rockhampton is een grote mijn stad en heeft vele suikerriet gebieden. Het ligt vrij laag. De aanhoudende regen zorgde voor te veel water in de rivieren en creeks.. groot gebied stroomde over en vele mensen moesten worden gevacueerd. De grote snelweg langs de oost-kust van Australie was afgesloten. Mensen konden niet meeer langs Rockhampton naar noorden of zuiden reizen. Een van mijn klanten was op vakantie ten noorden van Rockhampton en moest haar auto en hond achterlaten en is deze week pas weer aangekomen met vliegtuig in Brisbane.
Sinds deze week wordt ook het zuiden van Queenland geteisterd door overstromingen. Maandag 10 Januari kwam de overstroming erg dichtbij. Sinds weken heeft het in Centraal en Zuid-Oost Queensland geregent.. de afvoerpijpen, wateropvang systemen en rivieren kon het water niet meer opslaan en uit het niets kwam er in Toowoomba een muur van 8-9m water door het centrum van de stad.. Toowoomba is een grote stad ten westen van Brisbane wat 700 m boven zee niveau ligt en werd op maandag middag verast door een inlandse Tsunami! Dit verwacht je gewoon niet! Er zijn verschillende filmpjes op Youtube te vinden met beelden van deze muur van water.. het nam alles mee.. autos, huizen, containers.. Al dit water kwam door het centrum van de stad en storte naar beneden in Lockyer Valley. De plaatsjes net aan de rand van de range zijn het zwaarts getroffen met vele mensen die zijn overleden of die nog steeds vermist zijn. Er is niest meer over in sommige plaatsjes.. gehele huizen zijn meegenomen. Het is niet te bevatten hoeveel kracht dat water heeft gehad.. en niet te denken dat ik daar reglematig door heen rijd met de auto om naar Toowoomba te gaan! Ik heb verschillende vrienden en kennisen die in dat gebied wonen. Gelukkig zijn ze allemaal veilig en hebben alleen wat schade aan hun land van het water. Maar helaas hebben vele mensen in dat gebied hun huis en dieren verloren en sommige hebben ook hun dierbaren verloren.
Al dit water moet ergens heen.. en aan het eind van de rivier systeem is Brisbane – The River City!!! De grote mooie stad Brisbane! Mijn familie en sommige vrienden zijn hier geweest.. ze hebben met mij langs de rivier gewandeld in Southbank! Dat stond afgelopen dagen onder water! Vanochtend heeft het water zijn hoogste peil gehaald.. en het is nu langszaam aan het afnemen. Meer dan 100.000 huizen en bedrijven zijn aangetast door deze overstroming. Ik heb ook verschillende kenissen in Brisbane en die zijn ook allemaal ok. Brisbane is 70 km van ons huis vandaan hier in Palm Beach! Het is zo dicht bij! Het is de grootste overstroming in de geschiedenis van Queensland en waarschijnlijk Australie! Wij hebben hier in Gold Coast ook veel regen gehad maar omdat ik letterlijk aan de kust woont hebben we minder last van de regen en we hebben ook wat droge dagen gehad.. het was raar.. hier bij mij scheen de zon.. en 1 uur verder op vechten sommige mensen letterlijk voor hun leven en proberen hun bezitting te redden. Op dit moment is het doden aantal 14 en er zijn nog steeds meer dan 50 mensen vermist! Natuurlijk zijn ook vele dieren getroffen.. niet alleen vee en huisdieren maar ook veel wildlife! Vele paarden en dier liefhebbers hebben organisaties opgericht om dieren op te vangen en vermiste dieren te registeren etc.
Op dit moment zijn ze hier bezig met redding acties en in sommige plaatsen kunnen ze beginnen met opruimen .. maar vele kunnen niet meer terug naar hun huizen..het zal nog weken nasleep hebben en niet te bedenken alle opbouw van wegen, huizen etc. Vele mensen zijn aangedaan door deze ramp en er zijn ook verschillende acties om geld in te samen voor het gebied. Het nieuws geeft 24 uur verslag van de ramp. Ik heb een paar fotos toegevoegd van het ramp gebied.
De overstromingen zijn nog lang niet over.. andere plaatsen in Australie hebben nu ook last van rivieren die buiten de overs treden.. In noorden van New South Wales hebben ze overstromingen in Grafton.. je kan niet meer langs de snel weg naar Sydney van ons af.. tevens hebben ze in West Victoria ook wat overstromingen gehad, maar niet zo groot als hier.
Het blijkt een groot fenomeen te zijn over de gehele wereld.. El Nino de warme temperatuur zorgt voor meer verdamoping van zee water en maakt dat dus zo veel regen valt. Niet alleen Australie is getroffen ook delen van Inda en Brazilie.
Gelukkig heb ik geen last gehad van deze overstroming en zit hoog en droog in mijn appartement. Maar ik had zo die dag in Toowoomba kunnen zijn omdat ik daar regelmatig heen ga voor paarden activiteiten en vrienden. Komende weken zal het wel lastig zijn om die kant op te reizen..
Mocht er een actie zijn in Nederland, doneer alsjeblieft! Nederland kan volgende land zijn!
Volgende keer hopp ik vrolijker bericht te sturen!

Ps bedankt iedereen die even aan mij dacht! Fijn te weten dat sommige Australie volgen!

Mariette

• 13 Januari 2011 - 08:42

Jannie:

Dag Marjet,

Wat weer een verhaal.....het is fijn dat je ons op de hoogte houdt.....
    Zéér indrukwekkend!
    We wensen jullie daar heel veel sterkte toe en leven met jullie mee!

Liefs Jannie&Henk

• 13 Januari 2011 - 22:36

Adriaan En Reni:

Bedankt voor je verslag Mariette, ja hier denken we wel aan jullie als we al die tv-beelden zien, afschuwelijk!
    Gelukkig gaat het met jullie prima.
    Wel gefeliciteerd met je pa, wel een beetje sneu zo helemaal alleen, dat zeggen we natuurlijk niet tegen hem.Waarschijnlijk viert hij bij zijn broer. Een dezer dagen komt hij hopelijk bij ons eten, verder is hier alles ok,
    liefs en groetjes
    Adriaan en Reni

PS Onze pc was een hele tijd kapot, daarom hebben we een poos niet gereageerd hoor.